Investering i faglighed og ressourcer til SKAT er vejen til mere velfærd.

Tolderen – en samfundsbeskytter, der nytter!

Det klassiske billede af tolderen er ham, som står ved grænsen for at kontrollere, om man har for meget spiritus og cigaretter med ind i Danmark.

 

I dag kunne det billede ikke være meget mere forkert.

 

For det første står tolderne i dag kun permanent ved EU´s ydre grænser. I Danmark er det f.eks. i lufthavnen i Kastrup, men det kan også være ved havne, hvor der anløber skibe fra lande uden for EU. På de indre grænser er der derimod kun stikprøvevis kontrol.

 

Det tolderne kontrollerer, er også helt andre ting i dag – og hvis de går efter spiritus og cigaretter, vil det som udgangspunkt være erhvervsmæssig indsmugling, det handler om. Fokus er ikke rettet mod en stang cigaretter eller flaske whisky for meget hos hr. og fru Jensen.

 

Toldernes fokus er først og fremmest rettet mod erhvervsmæssig indsmugling – typisk af varer, der er told- eller afgifter på i Danmark. Det er rettet mod euforiserende stoffer som hash, khat og narkotika. Ulovlig medicin eller dopingmidler. Våben, sprængstoffer eller andet, der kan anvendes i forbindelse med terror. Men også mod fordærvede eller inficerede fødevarer – og f.eks. udrydningstruede dyrearter eller ting, der er fremstillet af noget fra de pågældende dyr som f.eks. elfenben. Eller farligt fyrværkeri, som ikke er godkendt i Danmark.

 

Men toldernes fokus er også endnu bredere. Det kan f.eks. være en rejsende, som skylder penge til SKAT. Eller en, som forsøger at tage store kontante pengebeløb – over ca. 75.000 kr. – med ud af eller ind i landet. Eller udenlandsk arbejdskraft uden orden i papirerne.

 

I den forbindelse er det ofte en fordel, at tolden i Danmark er en del af SKAT – og ikke et selvstændigt toldvæsen som i mange andre lande.

 

Tolderne er derfor i dag i bred forstand på vagt for at beskytte borgernes sikkerhed og sundhed – og fair konkurrencevilkår for virksomhederne.

 

Udfordringen er bare, at området i mange år – siden indførelsen af EU´s indre marked i 1993 – har været kraftigt nedprioriteret. Så kraftigt, at repræsentanter fra andre lande med kendskab til toldadministration ind i mellem sætter spørgsmålstegn ved, om der i virkeligheden er en reel toldindsats i Danmark.