Investering i faglighed og ressourcer til SKAT er vejen til mere velfærd.

Velkommen til Danmarks største TagSelv-bord…

Borgere, der er lidt oppe i årene, kan fortsat huske, hvordan man til op i 1980´erne sad og svedte, når det var tid at udfyldelse selvangivelsen.

 

Siden er næsten alt blevet meget mere simpelt. For de fleste lønmodtagere har SKAT alle – eller næsten alle – oplysninger gennem den indberetning, der sker fra arbejdsgivere, pengeinstitutter, fagforeninger o.s.v. Og resten kan man selv klare nemt og hurtigt via TastSelv på SKATs hjemmeside.

 

TastSelv er en rigtig god service overfor borgere og virksomheder – det gør kommunikationen med SKAT hurtig og let. Men ingen succes uden risiko.

 

TastSelv er et it-system – og it-systemer gør som udgangspunkt kun det, de bliver bedt om. Uden selvstændig evne til at reflektere over, om det, der kommer ind, nu også er rigtigt eller forkert. Derfor kan it-systemer også misbruges – bl.a. til indberetning af uberettigede eller fiktive fradrag.

 

Nogle indtægter eller fradrag kan systemet ganske vist selv verificere ved at holde beløbet op mod det, der er indberettet fra f.eks. arbejdsgivere og pengeinstitutter m.v. Men andre fradrag smutter gennem systemet, hvis der ikke foretages en manuel kontrol. Eller når, der ikke foretages en manuel kontrol, skulle vi måske hellere sige – for det er en kendsgerning, at siden etableringen af SKAT i 2005 er ressourcerne til lønmodtagerligning reduceret ganske væsentligt.

 

Men det er også vigtigt, at der er en kontrol af de virksomheder - arbejdsgivere, pengeinstitutter m.v. - som indberetter indkomster og fradrag til SKATs systemer. 

 

Er der indberettet for høj en indkomst eller for lavt et fradrag, så skal borgerne normalt nok reagere overfor SKAT – men det sker næppe altid, hvis det er med modsat fortegn…

 

For slet ikke at nævne virksomhedernes indberetning af negativ moms, som betyder, at de skal have penge udbetalt fra SKAT. Her frigiver SKAT i dag mange – også store – beløb uden kontrol i virksomheden, fordi ressourcerne til opgaven simpelthen ikke rækker.

 

Et risikofyldt forhold, vi har gjort opmærksom på mange gange - både i medierne og til politikere - men uden der er sket en styrkelse af området. Ja, i dag er der kun omkring 75 medarbejdere på opgaven, og de kan kun nå at kontrollere under 2 % af de i alt ca. 250 milliarder, der udbetales til virksomheder som negativ moms. Penge, der ryger direkte ud af statskassen. 

 

Tillid er godt, men…